Start scoutsjaar en corona

Beste ouder(s)

JOEPIE! Hang die slingers op, want er is (iets) meer duidelijkheid over scouting tijdens corona!!! We mogen in september van start gaan met onze werking en de nieuwe leidingsploeg staat te popelen om de leden weer te entertainen op zondagmiddag.  

Niettemin houden ook wij bij de start van dit scoutsjaar rekening met hygiëne en social distancing om het coronavirus van de kaart te vegen zodat jullie met een gerust hart jullie dochter(s) op zondag kunnen komen laten ravotten.

Eerst en vooral mogen de zondagmiddagvergaderingen plaatsvinden onder dezelfde voorwaarden als op kamp. Voor de duidelijkheid sommen we deze nog even op:

  • Geen bubbels groter dan 50
  • -12 jaar:
    • Een mondmasker is niet verplicht.
    • Onderling contact tussen leden van andere -12jarigenbubbels (vb. kruisen tijdens een bezoek aan het sanitair blok) is geen ramp, maar wordt ten allen tijden beperkt.
  • +12 jaar:
    • Moet altijd een mondmasker op zak hebben.
    • Afstand en mondmasker binnen bubbel is niet verplicht. Tussen bubbels alsook bij het gebruik van het sanitair blok zijn deze absoluut verplicht.

Wat kunnen jullie van ons, de (groeps)leiding, verwachten opdat alles coronaproof verloopt op zondagmiddag:

  • Om te garanderen dat ons terrein niet overbezet is, houden de drie jongste takken (kapoenen, kabouters, joka’s) vergadering aan ons lokaal en mogen de twee oudste takken (jonggidsen en gidsen) zich (onder voorbehoud) gaan uitleven op het terrein van de Kriko-Meisjes (VP-plein).
  • De terreinen en lokalen maar ook het materiaal worden voor en na een vergadering volledig ontsmet.
  • Handgel is ten allen tijden aanwezig. Handen worden voor de vergadering maar ook voor en na een toiletbezoek ontsmet/grondig gewassen.
  • Het afzetten en ophalen verschilt per tak om de afstand te garanderen. Voor meer duidelijkheid, raadpleeg zeker de plannetjes: kapoenen-kabouters-joka's en jonggidsen-gidsen.
    • Leiding draagt mondmaskers.
    • Kapoenen worden afgezet en opgehaald aan het materiaalkot.
    • Kabouters worden afgezet en opgehaald bij de baseball. (Rechtover het materiaalkot.)
    • Joka’s worden afgezet en opgehaald aan het lokaal zelf.
    • Jonggidsen spreken af op de parking van de Vidts.
    • Gidsen spreken af op de parking van het VP-plein.
    • Ook kruising tussen ouders willen we zoveel mogelijk vermijden, probeer het éénrichtingsverkeer in de wegel zoveel mogelijk te respecteren. Kom dus zoveel mogelijk met de fiets! (zie plannetje in bijlage)
  • Het terrein en lokaal worden opgedeeld in zones zodat de bubbels onderling geen contact hebben met elkaar.
    • Elke tak heeft een afgebakende speelzone.
    • Elke tak heeft een eigen lokaal.
    • Elke tak heeft een eigen toilet en lavabo (met zeep en handgel). Ook de toegangswegen tot het sanitair blok verschillen per tak.
  • Openluchtactiviteiten zijn de norm.
  • Lokalen worden regelmatig verlucht indien een vergadering door weersomstandigheden toch binnen zou moeten doorgaan.

Wat verwachten wij van jullie, de ouders:

  • Indien uw dochter symptomen vertoont gelieve haar niet naar de vergadering te sturen.
  • Als uw kind bij een risicogroep hoort, is het aangeraden uw arts te raadplegen.
  • Hou u aan de afzet- en ophaaluren (14u30 en 17u15), kom niet te veel op voorhand en blijf niet te lang plakken.
  • Draag bij het afzetten en ophalen ten allen tijden een mondmasker.
  • Hou bij het afzetten en ophalen 1,5m afstand van andere ouders, dit is uw eigen verantwoordelijkheid.
  • Geef aan uw dochter een drinkbus mee met haar naam op, zo moeten er geen kannen water rondgaan als de leden dorst hebben.
  • Indien u vragen heeft voor de leiding zijn er 3 opties:
    • U kan een coronaproof tuinbezoek aanvragen waar er 2 leidsters langskomen met mondmasker en handgel.
    • U neemt telefonisch contact op met de leiding.
    • U kan de leiding een seintje geven om vroeger af te spreken aan de afzetplaats van uw dochter.

Bemerk dat de ouders ten allen tijden de verantwoordelijkheid dragen of ze hun dochter al dan niet naar de scouts laten gaan.

Ondanks de vele regels en aandachtspunten heeft onze leidingsploeg er bangelijk veel zin in! Bovenstaande info geldt voorlopig voor de maand september, verdere info over weekendjes en over het verloop van de koudere wintermaanden volgt zodra ook wij hier meer over weten. Daarnaast hebben we ervoor gekozen om de hele situatie door een bordeaux-groene bril te bekijken en laten we voorlopig de leiding wel al een normaal scoutsjaar plannen, de data die dus eventueel door hen worden meegedeeld kunnen jullie onder voorbehoud vrijhouden.

Bedankt voor het vertrouwen in ons en onze werking!
Indien er verdere vragen zijn, kunnen jullie ons altijd per mail of telefonisch bereiken.

Geniet nog van de laatste zomerweken en tot in september!

De groepsleiding

Fien – Anya – Emma – Flore